5 IX 2022 Salon Muzyki Polskiej

STSK

5 IX 2022 – poniedziałek, g. 19:00 Sala Filharmonii

SALON MUZYKI POLSKIEJ

ADAM KOŚMIEJA – pianista
KAZIMIERZ SEROCKI (1922 – 1981) upamiętnienie 100. rocznicy urodzin

  • Suita preludiów (1952)
  1. Animato 2. Affettuoso 3. Agitato 4. Teneramente 5. Veloce 6. Capriccioso 7. Furios
  • Cykl dla najmłodszych pianistów “Krasnoludki” (1949 – 1953)
  1.  Kołysanka 2. Krakowiak 3. Kujawiak 4. Mazurek 5. Oberek 6. Piosenka 7. Walczyk 
  • Sonata fortepianowa (1955)
  1. Inquietamente
  2. Veloce
  3. Elagiaco
  4. Barbaro

* * *

KRZYSZTOF KOZŁOWSKI — pianista
Laureat II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej w 2021 roku

ANTONI STOLPE (1851 – 1872) 150. rocznica śmierci

  • II Sonata fortepianowa d-moll
  1. Allegro appasionato
  2. Scherzo. Vivace
  3. Introductione. Adagio con fantasia – attaca:
  4. Finale. Allegro

JULIUSZ ZARĘBSKI (1854 – 1885)

  • Polonez Fis-dur op. 6

LEOPOLD GODWSKI (1870 – 1938)

  • Suita „Java” - nr 10 „W Kratonie”, nr 9 „Na ulicach Starej Batawii”

Biografie Adama Kośmiei i Krzysztofa Kozłowskiego

ADAM KOŚMIEJA

Adam Kośmieja to jeden z najbardziej wyrazistych polskich pianistów młodego pokolenia. Jest artystą nieustannie poszukującym, którego repertuar i doświadczenia koncertowe obejmują utwory zarówno klasyczne jak i awangardowe oraz multimedialne. Prowadzi ożywioną działalnośc koncertową w kraju i za granicą, która zaprowadziła go do sal koncertowych Ameryki Północnej, Europy i Azji m.in.: Weill Recital Hall w Carnegie Hall w Nowym Jorku, Shenzhen Concert Hall w Chinach.

W Polsce współpracował ze wszystkimi czołowymi krajowymi orkiestrami. Występował pod batutą m.in. Jacka Kaspszyka, Eiji Oue, Muhai Tanga, Alexandra Liebreich'a, José Maria Florêncio, Michała Klauzy, Wojciecha Michniewskiego, Bassema Akiki, Szymona Bywalca, Jakuba Chrenowicza.

Brał udział w wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych m.in. : Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", Beijing Modern Music Festival, Shenzhen International Music Festival "Belt & Road" w Chinach, Międzynarodowym Sympozjum Muzyki Elektroakustycznej w Toronto, Musica Electronica Nova we Wrocławiu, Festiwalu Tradycji i Awangardy Kody w Lublinie. Międzynarodowym Festiwalu Craiova Muzicală w Rumunii, International Piano Festivals w Hiszpanii.

W 2022 roku zadebiutował na Łotwie z Orkiestrą Kameralną Kremeratą Balticą, której założycielem i artystycznym dyrektorem jest Gidon Kremer.

Grę na fortepianie rozpoczął jako sześciolatek w klasie prof. Ludmily Kasjanienko. Jest absolwentem nowojorskiej Manhattan School of Music w klasie Solomona Mikowsky'ego (2011), w latach 2007-2011 wyróżniony stypendium im. Harolda i Helen Schonbergów (pamięci wybitnego krytyka muzycznego „New York Times'a”).

Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, w klasie prof. Jerzego Sulikowskiego i prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Obecnie, ze stopniem naukowym doktora, pracuje w katedrze fortepianu na tej uczelni.

W 2016 Adam Kośmieja wydał debiutancką płytę z kompletem dzieł na fortepian solo Kazimierza Serockiego (DUX), która spotkała się z uznaniem w kraju i za granicą. W roku 2017 wystąpił na płycie Contemporary Jewish Music Stefana Węgłowskiego (KAIROS).

W 2019 roku w ramach projektu "100 na 100 muzyczne dekady wolności" (PWM) nagrał Hommage a Chopin. Koncert na fortepian i Orkiestrę Elżbiety Sikory (Sinfonia Varsovia, Bassem Akiki) oraz Liczne Odnogi Rozgałęzionych Splotów Tadeusza Wieleckiego (Andrzej Bauer, Julian Paprocki).

We wrześniu 2021 ukazał się nowy solowy album artysty Tribute to Gulda (WARNER CLASSICS), który zdobywa znakomite międzynarodowe i krajowe recenzje.

Adam Kośmieja jest stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta Miasta Bydgoszczy oraz Marszałka Województwa kujawsko-pomorskiego.

 

KRZYSZTOF KOZŁOWSKI

Urodził się w 1985 r. Warszawie. Absolwent stołecznych szkół muzycznych przy ul. Miodowej w klasie fortepianu prof. Elżbiety Raczkiewicz, a następnie prof. Haliny Rogalskiej. Ukończył Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Anny Jastrzębskiej-Quinn oraz studia podyplomowe na katowickiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Andrzeja Jasińskiego.

Jest między innymi laureatem Estrady Młodych (Festiwal Pianistyki Polskiej, Słupsk 2013), I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. M. Magina (2015), III nagrody na konkursie „Future Stars Competition” (2021), wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Polskiej w Rzeszowie (2021). Zdobył również kilka nagród na ogólnopolskich konkursach kompozytorskich.

Jako członek grupy Hashtag Ensemble wykonuje muzykę XX i XXI w., zarówno na fortepianie, jak i instrumentach elektronicznych. Brał udział w nagraniach kilku płyt zespołu, „Visegrad Songs”, „Trash Music”, „Network Music”, „#Witkacy”. Z Hashtagiem koncertował w wielu krajach. Od kilkunastu lat realizuje się jako improwizator.

W Hashtagu rozwija autorski projekt „UrbScore” – improwizacje inspirowane architekturą. Poza tym zespołem współtworzy dwa rozrywkowe projekty impro: „Opera Improwizowana” – spektakle całkowicie nieplanowane, inspirowane interakcją z publicznością, oraz „Szarmanccy Panowie” – gdzie wspólnie z wokalistą improwizuje piosenki.

Studiował również Reżyserię Dźwięku (studia przerwane po trzech latach na rzecz pianistyki). W tamtym czasie realizował dźwięk na planach filmowych, zajmował się postprodukcją dźwięku oraz pisał muzykę do filmów studenckich. Jego zainteresowania naukami ścisłymi, przede wszystkim informatyką, objawiają się ukończoną równolegle do studiów pianistycznych Międzyuczelnianą Specjalnością Multimedialną. Na MSM zrealizował (zaprogramował w językach Java/Processing/PureData) pracę dyplomową „Dendrofonia” – wirtualne, audio-wizualne drzewo, rosnące dzięki rejestrowanym na żywo dźwiękom otoczenia i przyjmujące jego cechy brzmieniowe. Od lat pracuje jako akompaniator na zajęciach tanecznych w Zespole Pieśni i Tańca Politechniki Warszawskiej. Pasjonat gór, astronomii, miłośnik kotów.