8 IX 2022 Laureaci Estrady Młodych 2022 – występy solowe laureatów

STSK

8 IX 2022 – czwartek, g. 19:00 Sala Filharmonii ZAKOŃCZENIE FESTIWALU

Laureaci Estrady Młodych 2022 – występy solowe laureatów (wręczenie dyplomów i wyróżnień)

* * *

Finałowy koncert symfoniczny

TADEUSZ SZELIGOWSKI (1896 – 1963)

  • Koncert fortepianowy D-dur (1941)
  1. Allegro con brio
  2. Andante
  3. Allegro risoluto

 

BOGDAN CZAPIEWSKI – pianista

JOHANN SEBASTIAN BACH (1785 – 1750)

  • Koncert a-moll na 4 fortepiany i zespół smyczkowy, BWV 1065
  1. Allegro
  2. Largo
  3. Allegro

 

NATALIA ZALESKA – I fortepian
BOGDAN CZAPIEWSKI – II fortepian
JOANNA KACZMARSKA-BIEŻYŃSKA – III fortepian
PIOTR SAŁAJCZYK – IV fortepian (2)
SZYMON MORUS – dyrygent

Orkiestra Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. Wojciecha Kilara

Koncert pamięci Jerzego Bytnerowicza, wieloletniego prezesa Słupskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego, w 20. rocznicę śmierci

Biografie Natalii Zaleskiej, Bogdana Czapiewskiego, Joanny Kaczmarskiej-Bieżyńskiej oraz Szymona Morusa

NATALIA ZALESKA

Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie fortepianu prof. Bogdana Kułakowskiego.

Laureatka szeregu nagród, zdobytych podczas międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów i festiwali muzycznych, zarówno solowych, jak i w zakresie muzyki kameralnej w Rosji, Niemczech, Czechach, Hiszpanii, Austrii oraz Polsce.

Występuje zarówno w kraju, jak i za granicą. Jako solistka koncertowała w większości miast Polski, m.in. w takich miejscach jak: Zamek Królewski w Warszawie, Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku, Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy, Polska Filharmonia Sinfonia Baltica w Słupsku, Filharmonia Świętokrzyska w Kielcach, Dworek Chopinowski w Dusznikach-Zdroju, Żelazowa Wola, Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot, Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu.

Współpracuje również stale jako muzyk orkiestrowy z Polską Filharmonią Bałtycką, Operą Bałtycką i Polską Filharmonią Kameralną Sopot.

Brała udział w lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez takie osobowości świata muzycznego jak Andrzej Jasiński, Dina Yoffe, Viera Nossina,Alexei Orlovetsky, Bernd Goetzke, Elżbieta Stefańska, Krzysztof Jabłoński.

Jest dwukrotną stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendystką Marszałka Województwa pomorskiego oraz Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku. Brała również aktywny udział w międzynarodowym projekcie muzycznym “Morningside Music Bridge” w Calgary (Kanada).

 

BOGDAN CZAPIEWSKI

Urodził się w 1949 roku w Gdyni. Studiował pod kierunkiem prof. Zbigniewa Śliwińskiego w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, prof. Jana Ekiera w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz prof. Gyorgy Seboka w Indiana University School of Music w Bloomington (USA).

Jest laureatem kilku międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. Ferrucio Busoni Competition w Bolzano (1975), Viana da Motta Competition w Lizbonie (1975) i Montreal Music Competition (1976).

Koncertował w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, w Azji, a także w wielu krajach Europy.

Dokonał nagrań dla wytwórni płytowych w Polsce, Belgii, Francji, Niemczech i Japonii. W 1987 roku został laureatem Grand Prix du Disque Liszt na Międzynarodowym Konkursie Płytowym w Budapeszcie.

Jest pianistą o bardzo szerokim repertuarze. Dzięki wyjątkowemu talentowi interpretuje z wielkim powodzeniem zarówno utwory Bacha, Beethovena, Chopina jak i muzykę współczesną. Uznawany jest za jednego z najwybitniejszych pianistów polskich.

Jest profesorem zwyczajnym w Katedrze Fortepianu na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Gdańsku.

 

JOANNA KACZMARSKA-BIEŻYŃSKA

Dyplom z wyróżnieniem uzyskała w Łódzkiej Akademii w klasie fortepianu prof. Tadeusza Chmielewskiego. Laureatka I nagrody w konkursie J. S. Bacha (1985 r.) i na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej (1989 r.). W tym samym roku otrzymała stypendium Ministra Kultury i Sztuki. Wielokrotnie brała udział w kursach interpretacji muzycznej Wiktora Mierżanowa, Andrzeja Jasińskiego i Rudolfa Kerera.

W jej repertuarze znajdują się arcydzieła klasyki fortepianowej oraz utwory współczesne. Współpracuje z wieloma artystami m.in. z flecistką Urszulą Janik, mezzosopranistką Agnieszką Makówką-Saciuk, flecistą Krzysztofem Malickim, z pianistką Joanną Przybylską, skrzypkiem Jarosławem Pietrzakiem, pianistą Robertem Adamczakiem. Występowała w Niemczech, Francji, Rosji, Estonii, na Łotwie i Białorusi. Nagrała solową płytę z sonatami L. v. Beethovena i Fr. Schuberta. Wspólnie z Urszulą Janik kolejną płytę nagrała z francuską muzyką pt. „Barwy fletu”. Dokonała nagrań utworów łódzkiego kompozytora współczesnego B. K. Przybylskiego.

Stopień doktora uzyskała w macierzystej uczelni po okresie asystentury u profesora Tadeusza Chmielewskiego, gdzie była zatrudniona na stanowisku adiunkta i prowadziła klasę fortepianu. Habilitację uzyskała w roku 2010 w poznańskiej Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego, gdzie została zatrudniona na stanowisku adiunkta habilitowanego. Od 2014 jest profesorem Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

PIOTR SAŁAJCZYK (patrz: biogram — koncert 7 IX 2022)

SZYMON MORUS

Dyrygent młodego pokolenia. Dał się poznać z tego, że nie obawia się prowadzić nawet najtrudniejszych dzieł. Doskonale odnajduje się w każdym rodzaju muzyki. Założyciel i dyrektor artystyczny Orkiestry Kameralnej Progress, z którą od 2009 roku regularnie koncertuje zapraszając do współpracy wykonawców o szerokich perspektywach artystycznych. Zespół ten specjalizuje się w wykonywaniu muzyki współczesnej; ma na swoim koncie 8 płyt CD. Szymon Morus propaguje zainteresowanie muzyką najnowszą poprzez liczne prawykonania, współpracując z polskimi kompozytorami młodego pokolenia. Realizuje również innowacyjne projekty edukacyjne dla najmłodszych odbiorców muzyki poważnej.

Na scenie Filharmonii Narodowej zadebiutował, występując podczas Festiwalu Krzysztofa Pendereckiego z okazji 85. rocznicy urodzin kompozytora w 2018 roku. W marcu 2016 roku objął kierownictwo muzyczne nad premierą Czarnej Maski Krzysztofa Pendereckiego w Operze Bałtyckiej w Gdańsku i z wielkim powodzeniem zaprezentował dzieło trójmiejskiej widowni. Warszawska publiczność Teatru Wielkiego Opery Narodowej (kwiecień 2016) doceniła je tym bardziej. Szymon Morus z Operą Bałtycką związał się na dłużej, kierując kolejnymi produkcjami: Sąd Ostateczny Krzysztofa Knittla, Straszny dwór Stanisława Moniuszki, Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego. Współpracuje m.in. z: Polską Operą Królewską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Polską Orkiestrą Sinfonia Juventus, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Bałtycką, Filharmonią Podkarpacką, Filharmonią Koszalińską, Polską Filharmonią Kameralną, Śląską Orkiestrą Kameralną czy Radomską Orkiestrą Kameralną. Pod jego batutą występowali wybitni soliści, wśród nich: Pierre Génisson, Massimo Mercelli, Miroslava Yordanova, Alexander Krichel, Olga Pasiecznik czy Robert Gierlach.

Za swoje osiągnięcia został uhonorowany Pomorską Nagrodą Artystyczną w roku 2016. Jest prezesem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, którego celem jest współpraca z instytucjami kultury, zespołami i indywidualnymi artystami w celu tworzenia wspólnych przedsięwzięć, łączących muzykę z poezją, teatrem i obrazem. Studiował w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (klasa dyrygentury symfoniczno-operowej Wojciecha Rajskiego oraz klasa skrzypiec Andrzeja Kacprzaka) tam też uzyskał tytuł doktora sztuk muzycznych w dziedzinie dyrygentura. Od października 2013 roku związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki.

 

ORKIESTRA POLSKIEJ FILHARMONII SINFONIA BALTICA IM. WOJCIECHA KILARA

Została utworzona w ramach Państwowego Teatru Muzycznego w roku 1977 przez dyrygenta Grzegorza Nowaka, a następnie, w 1980 roku przekształcona w Orkiestrę Kameralną. Od roku 1992 działała jako orkiestra kameralna w strukturach Państwowej Orkiestry Kameralnej i Teatru Impresaryjnego w Słupsku. W 2005 roku instytucję przekształcono w Polską Filharmonię Sinfonia Baltica w Słupsku. W 2017 roku orkiestra otrzymała imię Wojciecha Kilara.

Z orkiestrą występowali najwięksi soliści i dyrygenci. Od początku swego istnienia związana jest z odbywającym się co roku od 50 lat w Słupsku Festiwalem Pianistyki Polskiej.

Zespół ma na swoim koncie liczne prawykonania utworów współczesnych, m.in. Krzesimira Dębskiego, które jako jedyny zespół w Polsce utrwaliła na płytach kompaktowych, oraz Bogusława Schaeffera. Orkiestra koncertowała w wielu krajach europejskich, m.in. w słynnej sali Concertgebouw w Amsterdamie oraz w Alte Oper we Frankfurcie n/Menem.

Polska Filharmonia Sinfonia Baltica w Słupsku nagrała do tej pory trzydzieści płyt kompaktowych. Prawie wszystkie z wieloletnim dyrygentem, aranżerem i kompozytorem Bohdanem Jarmołowiczem, który pełnił funkcję dyrektora naczelnego od 1992 do 2017 roku. Krążek, wydany przez amerykańską wytwórnię Centaur Records z rzadko prezentowanymi koncertami saksofonowymi w wykonaniu Grega Banaszaka, przyniósł orkiestrze w roku 1998 nominację do prestiżowej Grammy Awards.

Od stycznia 2018 roku funkcję dyrektora naczelnego sprawowali: Ruben Silva (do 31.08.2021) i Bogdan Kułakowski (1.09. 2021-31.08.2022).
Od 1 września b.r. dyrektorem naczelnym instytucji będzie Alina Ratkowska.
Dyrektor artystyczny: JAN POPIS
Skład zespołu opiniującego (Estrada Młodych): JOANNA MARCINKOWSKA, BOGDAN KUŁAKOWSKI, KONRAD MIELNIK, JAN POPIS

Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmiany programu i wykonawców.